Test af Cannondale F29 F-SI

Cannondale har siden de præsenterede deres første Flash 29er i 2010 ikke ændret nævneværdigt på rammen(Flash er siden hen omdøbt til F29). Men i sommers præsenterede Cannondale deres nye hardtail F29 F-SI, hvor de havde tænkt ud af "boksen". Den nye F29 har fået ny ramme som skulle være stiver på de rigtige steder, og flekse lidt for komforten, ny gaffel (Lefty 2.0) som skulle absorbere små ujævnheder bedre end den gamle gaffel. Baghjulet er blevet spændt anderledes op end man er vant til, nu er fælgen centreret midt for bagnavet, det giver en kortere "kædestang", og skulle gøre cyklen meget stiver. Saddelpinden er også kommet i en ny version stadig med fleks. Kranksættet er også nyt som er blevet tilpasset den nye geometri på baghjulet, dette skulle give en bedre Q-faktor.

Cannondale har med F-SI fokuseret på at forbedre køreenskaberne, og for at gøre det har de fokuseret på at få alle komponenter til at spille maksimalt sammen. For som de siger, så laver man ikke den perfekte cykel ved at fjerne et gram hist og her, men ved at fokusere på helheden.

Cyklen som jeg har testet er en F29 Team, som efter min mening er rigtig godt sammensat med SRAM XX1 gear, SRAM XX bremser og ENVE XC hjulsæt. Jeg valgte at teste cyklen på et teknisk spor med mange små sving og ujævnheder, nemlig på Sinding banen mellem Herning og Aulum. Jeg har det meste af sommeren primært kørt fully, så jeg skulle lige vænne mig til at køre hardtail igen, på det som jeg vil betegne som en fully rute, det kræver lige at man står lidt mere op. Da jeg kom på sporet mærkede jeg hurtigt at cyklen var super nem at komme rundt med og efter et par runder, følte jeg mig rigtig tryg på cyklen. Den lå perfekt i svingene, og kontakten mellem underlaget og forhjulet, var ekstremt godt. Steder med løs grus hvor jeg normalt skrider lidt med forhjulet, her var F-SI'en som limet til underlaget. Stivheden kunne man i den grad også mærke når man rejser sig og træder igennem, så føles cykel super let, og man føler at alt kraft går lige i hjulet, så men er oppe i fart i et helt andet tempo end man er vant til.

Efter en rigtig god oplevelse på den nye F-SI, to jeg dagen efter en tur på min Flash (Den er konfigureret nogenlunde magen til den lånte F-SI) for at se om jeg kunne mærke forskel, det synes jeg klart at jeg kunne. Specielt mht. acceleration men også mht. styreegenskaberne. Det skal dog siges at jeg har en 100mm frempind på min Flash, og der var en 80 eller 90mm frempind på F-SI'en. På tredje dagen skulle jeg så også lige sammenligne med min Scalpel, her blev jeg med det samme klar over at min frempind er for lang (110mm), den føltes meget træg i alle svingene og forhjulet var meget "levende", mht. stivheden var der en klar forskel på godt og ondt. Når der skulle accelereres, var den helt død i forhold til F-SI, men mht. rødder og ujævnheder, var komforten noget bedre end på F-SI'en. Jeg må nok indrømme at jeg nok stadig er mere til fully, så når der kommer en Scalpel F-SI, så tror jeg at der skal investeres.

Der er ingen tvivl om at det er en super fed cykel Cannondale har fået skruet sammen, og hvis jeg var mere til hardtail, havde jeg nok også købt den. Men jeg køre de fleste af de tekniske løb på min fully, og bruger primært min hardtail til marathon som ikke er så tekniske, derfor tror jeg at holder fast i min gamle flash lidt endnu. Men jeg vil til at eksperimentere lidt med min frempind, for her tror jeg at jeg kan optimere mine cykler, hvad angår køreegenskaberne.

Hvis man køber den nye F29 F-SI, skal man være opmærksom på at den bruger et special hjulsæt, både for- og bagnav er ikke bagud kompatibelt.

Mange tak til Per P Cykler for lån af cyklen

 

 

1 kommentar til “Test af Cannondale F29 F-SI”

  1. Gravatar of Jeppe
    Jeppe
    Indsendt den 31. oktober 2015 kl. 11:53:15

    Hej peter, jeg er selv ved at investere i en Fsi
    Jeg er 180 og har efter prøvetur på en L fornemmelsen af den er meget stor.
    Hvilken str kører du på? ( jeg er helt ny på 29" )
    Mvh
    Jeppe

Skriv en kommentar

9 + 6 =