Køb af nyt hjulsæt

StansWheelset.jpgSå er det blevet forår igen også skal der nyt udstyr til, som belønning for at man ikke helt har mistet formen henover vinteren. Det der stod øverst på min opgraderingsliste var et nyt hjulsæt. På min gamle låge kørte jeg med et sæt Mavic Crossmax SLR, hvilket jeg var super godt tilfreds med! Min Scalpel blev leveret med et sæt DT Swiss 1700 som ikke er speciel lette (de vejer ca. 1800 gram med tubeless kit), men den største irritation ved det hjulsæt er at de ikke er til at skifte dæk på! Det er jo ikke et originalt tubeless hjulsæt så fælge kanten er lidt højre end på Mavic's tubeless hjulsæt. På de Mavic hjulsæt jeg har haft har det aldrig været problem at skifte dæk, så derfor var planen at jeg skulle se om jeg kunne finde et sæt Crossmax SLR. Crossmax SLR vejer ca. 1500 gram som er en ok vægt, men da jeg i min søgen efter et nyt hjulsæt, faldt over Stans Tubeless hjulsæt med Tune nav, der vejede 1200 gram til billigere penge end Crossmax SLR, blev interessen vakt for andet end Mavic.

Finde det ultimative hjulsæt

Jeg gik i gang med at researche omkring det lette hjulsæt, jeg fandt frem til at Tune's nav ikke er særlig holdbare. Jeg fandt et alternativ i DT Swiss 240 som er lidt tungere, med skulle til gengæld være mere holdbar. Jeg fandt frem til et firma i Tyskland ved navn Action Sports hvor man kan samle sit hjulsæt som man vil have det, selv med Lefty nav!  Jeg havde først kig på Stans MMX fælg som er deres letteste, men efter lidt research, fandt jeg frem til at jeg nok heller måtte vælge den lidt tungere model Alpine, da jeg skulle bruge hjulsættet til både træning og løb. Hjulsættet blev bestilt og landede på en samlet vægt på ca. 1300 gram.

Montering af hjulsættet

Da hjulsættet "landede" hos mig var det uden fælgetape, ventiler og quick release, jeg har ikke før prøvet at "samle" et hjulsæt, så det var jeg ikke klar over ikke fulgt med. Men heldigvis tager Action Sports kun ca. kr. 40,- i fragt, så det kostede ikke alverden at få de sidste dele hjem. Så skulle det endelig monteres, så jeg så nogle videoer fra Stans og gik så i gang. Det gik også ok indtil at mine Schwalbe Rocket Ron UST dæk skulle på fælgene! Det var en KAMP, lige så hård som da jeg skulle have dem på mit DT Swiss hjulsæt, og her troede jeg at det skulle være lige så nemt at montere dæk på det her hjulsæt som på Mavic, Det er det på ingen måde!

Det lykkes mig til sidst at få bagdækket på, Nu var problemet så at få det til at holde tæt, luften røg næsten lige så hurtigt ud som jeg kunne puste det i dækket, problemet var omkring ventilen. Løsningen var at få vendt dækket så der løb latex ned i den, efter at have gjort det et par gange var det tæt.

Tubeless dæk vs alm. dæk i tubeless setup

Fordækket kunne jeg på ingen måde få på. Efter at have søgt hjælp på diverse fora og læst alle mulige tråde om emnet på bla. notubes.com fandt jeg frem til at de fleste der køre på Stans fælge bruger alm. Dæk. Det var nu ikke lige planen at jeg ville køre Tubeless på alm. Dæk, så jeg forsøgt endnu engang om ikke jeg kunne få det dæk på, men AK nej. Så i tænkeboks igen, skulle jeg købe alm. Dæk? Jeg mig ned og prøvede at finde fordele og ulemper ved at køre på alm. dæk:

Ulemper:

  • Dækket kan ved hårdkørsel ryge af, da dæk kassen ikke sidder så tæt som tubeless dæk.
  • Man kan ikke køre med helt så lavt dæktryk som på tubeless dæk.
  • Punktere nemmere.
  • Man SKAL bruge latex (men det bruger de fleste og ved tubeless setup).

Fordele:

  • Lavere vægt, jeg kan spare ca. 200 gram pr. dæk!
  • MEGET nemmere at monterer.

Schwalbe har fra 2011 lavet de fleste af deres dæk noget de kalder "tubeless ready" dvs. at de alm. dæk er forberedt så man på eget ansvar kan køre tubeless på dem. Det giver en lidt større tryghed, end at vælge et dæk hvor producenterne skriver at man under ingen omstændigheder må bruge det i et tubeless setup!

Det endte med at jeg bestilte et ikke tubeless dæk for nu skulle det prøves, da jeg nu havde fået bagdækket på, valgt jeg at lade det sidde og kun montere et alm. Dæk foran. Da bagdækket også er mere udsat for punkteringer, gav det også ganske god mening. Fordækket blev monteret super nemt og efter at have fået luft i det og rystet det lidt var det tæt!

Afprøvning af det nye setup

Så blev det endelig tid til at afprøve det nye setup, det må i den grad siges at man kan mærke når man "rykker" næsten 1 kg. Af hvert hjul (jeg havde pigdæk på det gamle hjulsæt)! Cyklen accelerere lige pludselig helt vildt, det må siges at være en kæmpe fordel når man køre mountain bike, for der er rigtig mange små accelerationer! Hjulsætte er også super stift så lidt af komforten gik væk, Jeg har derfor valgt at køre med lidt mindre luft i dækkene end på det gamle setup (nu køre jeg med ca. 1,6 bar før 1,8 bar), men efter den lille justering er det en sand fornøjelse at køre på! Jeg har også skulle vænne mig til at jeg skal fordele vægten lidt anderledes når det rigtigt går op af, for forhjulet har det med at løft sig når jeg "kravler" som jeg plejer, men det er også bare en lille justering i en ens kørestil.

Konklusion

Alt i alt er jeg indtil videre rigtigt godt tilfreds, jeg har været ude at køre rimlig hårdt og fordækket er blevet på, så det ser ud til virke. Den lette vægt og stivheden gør at cyklen er super nem at få op i fart, og det er meget værd! Hvis jeg skulle vælge nu mellem Mavic Crossmax SLR og Stans/Dt Swiss (det jeg har købt), vil jeg vælge det jeg har Stans/DT Swiss. Men da jeg stod og prøvede at montere tubeless dæk, ville jeg ønske at jeg havde valgt Mavic Crossmax SLR. Så hvis man vil køre tubeless dæk, vil jeg klart anbefale Mavic Crossmax SLR, for det er simpelthen et mareridt at montere de dæk på Stans fælge!

 

16 kommentarer til “Køb af nyt hjulsæt”

  1. Gravatar of Klaus
    Klaus
    Indsendt den 4. april 2011 kl. 09:08:34

    Hej Peter,

    Godt indlæg du har lavet der.
    Hvilke dæk endte du med at køre på ? er det et rent "slange"-dæk eller er det et Tubeless-ready ?

    mvh
    Klaus

  2. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 4. april 2011 kl. 20:32:04

    Hej Klaus
    Tak for din kommentar!
    Jeg endte med at køre med Schwalbe Rocket Ron UST på bagdækket, nu havede jeg endelig fået den på, så gad jeg ikke at pille den af igen. Den er også godt beskyttet mod punkteringer, så det giver ganske god mening. Foran har jeg monteret Rocket Ron Evo Tubeless ready.

    / Peter

  3. Gravatar of Klaus
    Klaus
    Indsendt den 5. april 2011 kl. 11:10:13

    Ok tak :-) .... og so far er din erfaring med Tubeless ready gode ?
    /Klaus

  4. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 6. april 2011 kl. 17:25:15

    Ja det køre super godt, også er det 100 gange nemmere at montere!! Men nu har jeg selvfølgelig ikke kørt så langt på dem endnu, så hvad angår punkteringer kan jeg ikke udtale mig endnu. Men jeg har kørt 2 sæt UST dæk "op" og kun punkteret en gang og det var uden latex!

    /Peter

  5. Gravatar of Klaus
    Klaus
    Indsendt den 6. april 2011 kl. 22:26:27

    Når jeg kigger dæk syntes jeg der er utrolig mange forskellige modeller, vil du linke til hvilket Tubeless-ready du har købt og hvorhenne ?
    /Klaus

    ps. Hvorfor løbe risikoen og kører UST uden latex ?? :-)

  6. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 7. april 2011 kl. 05:30:11

    Hej igen.

    Mht. Dæk så har jeg købt følgende: http://www.cyclingshop.dk/product.asp?product=4282 Rocket Ron findes i 2 modeller (udover UST versionen) Evo som jeg har købt er den Tubeless ready og den der er mest punkter sikker.

    Da jeg startede med at køre UST viste jeg ikke at man kunne bruge latex, men da jeg ikke havde problemer med punkteringer var det heller ikke det store isue. Men når man bruger Tubeless ready dæk skal msn bruge latex.

    /Peter

  7. Gravatar of Erik Lank
    Erik Lank
    Indsendt den 31. marts 2012 kl. 20:05:08

    Hej Peter
    Tak for snak den anden dag, jeg kører tubeless ready og
    Var ude for et grimt styrt sidste år( kostede en brækket kraveben)
    Luften forsvandt bare midt i et sving ud af forhjulet. Kan det skyldes det snask
    Jeg kører med, tror du ? Når du snakker latex er det så flydende ?
    Mvh Erik Lank

  8. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 31. marts 2012 kl. 22:03:51

    Hej Erik
    Selv tak :-)
    Jeg har aldrig prøvet at at miste alt luften i et dæk, ved at det er blevet flået af! Men jeg har hørt om det, men jeg tror kun at jeg har hørt det ifm. fælge, der ikke har været beregnet til Tubeless.
    Jeg styrtede på et tidspunkt på mine Stans og fik en kæmpe "luns" græs imellem dæk og fælg, men den holdte luften og jeg kunne køre videre.
    Jeg køre med flydende latex fra NoTubes (Stans).
    Jeg tror bare at du skal få bestilt et nyt hjulsæt ;-)

    /Peter

  9. Gravatar of Johnny Lau
    Johnny Lau
    Indsendt den 6. april 2013 kl. 21:42:05

    Hej Peter, godt indlæg jeg lige landede på via anderjuul.dk, den viden kunne jeg godt have brugt noget før men det bekræfter mig bare i mine antagelser. Bruger er også ejer af en Scalpel (dog en gammeldavs 26") hvor jeg skiftede til Marvic CM slr, men genbrugte de efterhånden meget utætte Rocket Run den blev leveret med da jeg skiftede til tubeless setup, det blev tætte og ruller rigtig godt, Marvic fælgene holder rigtig godt på dækkene med den kant de har indvendigt i fælgkanten så de bliver ikke flået af sådan bare. Men jeg skal høre dig om du har nogen erfaringer med 650B (27,5") størrelsen på en scalpel, det er jo ingen problem at få plads til forhjulet ;-) men det kan muligvis komme til at knibe med baghjulet, eller måske er det slet ikke hensigtsmæssigt at gøre det?
    Hvis det nu viser sig at være en god ide, har du så nogen forslag til nav og fælge ?

  10. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 6. april 2013 kl. 22:29:06

    Hej Johnny
    Jeg har nogen erfaring med 650b, men jeg har talt med en som har sat 650b på sin Scalpel og han er super godt tilfreds, men han har heller ikke prøvet en 29er ;-) Han har dog nævnt at def ikke er er meget plads til baghjulet hvis der er for store knubber på. Synes også jeg har hørt at hvis gaflen er helt i bund så er der ikke mange mm ned til dækket.
    Men det skulle kunne lade sig gøre at køre 650b på en Scalpel.
    Jeg ved iøvrigt at Cannondale kommer med cykler med 650b fra næste sæson.

    /Peter

  11. Gravatar of Lars Dan Jensen
    Lars Dan Jensen
    Indsendt den 11. august 2013 kl. 18:04:04

    Hej Peter
    Tak for en kanon side med en masse tips om de små detaljer, speciel denne om hjul.
    Jeg vil til at opgraderer min Flash 29 Carbon 3 med nyt lettere hjulsæt og læste derfor med stor interesse din artikel om emnet. Kører du stadig Stans notubes?
    mvh Lars

  12. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 11. august 2013 kl. 19:08:35

    Hej Dan
    Tak for de pæne ord!
    Ja jeg køre stadig med Stans. Dette indlæg skrev jeg dog da jeg kørte 26", så det er ikke sammen hjulsæt jeg har nu. På min Scalpel køre jeg med Stans Race Gold som jeg er super godt tilfreds med! Det er SUPER let men desværre også lidt følsomt (Jeg har smadret 2 hjul på ca. 3.000 km). På min Flash køre jeg med den fælg der hedder Stans ARCH og DT Swiss / Lefty nav, det er dog et noget tungere hjulsæt.

    /Peter

  13. Gravatar of Lars Dan Jensen
    Lars Dan Jensen
    Indsendt den 12. august 2013 kl. 17:54:38

    Hej Peter
    Når du skriver "noget tungerer" hvormeget er det så, bare ca. Det er lidt svært at finde på nettet når det drejer sig om lefty.
    Hvad med efterspænding af eger, hvor ofte er det nødvendigt på Stans hjulene?
    mvh Lars Dan

  14. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 12. august 2013 kl. 19:03:41

    Hej Dan
    Jeg vil tro at det vejer ca 1.700 gram. Jeg har fået kontrolleret egerne nogle gange men det har ikke været nødvendig at efterspænde dem.

    /Peter

  15. Gravatar of Søren
    Søren
    Indsendt den 21. marts 2015 kl. 22:44:00

    Hej Peter.

    Læste din indlæg om nyt hjulsæt og har kigget på det link du nævnte (actionsports). Kigger på DT 240s til lefty og enten stan´s crest eller mavic En821. Men har det lige som dig, at mavic er det nemt at få dækket på frem for stan´s. Men stan´s er 220g lettere. Bum bum, pest eller kolera, får nok mest ud at et let hjulsæt end et der er svært at få dæk af og på.
    DT 240s nav og mavic EN821 vejer 1664g
    DT 240s nav og stan´s crest vejer 1444g

    Hvad tænker du?

    Vejer selv 89kg og køre scalpel 29 2

    Mvh

    Søren Lund

  16. Gravatar of Peter Nørregaard Rasmussen
    Peter Nørregaard Rasmussen
    Indsendt den 22. marts 2015 kl. 06:58:01

    Hej Søren
    Som jeg skriver i indlægget, så bør man køre med tubless ready dæk på Stans (NoTubes) fælge (Det var ikke det som jeg startede med at montere). Da jeg skiftede til tubless ready dæk, var det ikke noget problem at montere, det "flyver" på :-)
    Jeg har kørt Stans hjulsæt siden og er MEGET begejstret! Jeg synes de laver de bedste hjulsæt.

    På min Flash har jeg dog ENVE hjul, men de er på ingen måde så nemme at skifte dæk på, da de er ret svære at få luft i.

    Så med det valg du står overfor, vil jeg ikke være i tvivl, jeg ville vælge Stans :-)

    God fornøjelse.

    /Peter

Skriv en kommentar

9 + 6 =