Så er det blevet
forår igen også skal der nyt udstyr til, som belønning for at man
ikke helt har mistet formen henover vinteren. Det der stod øverst
på min opgraderingsliste var et nyt hjulsæt. På min gamle låge
kørte jeg med et sæt Mavic Crossmax SLR, hvilket jeg var super godt
tilfreds med! Min Scalpel blev leveret med et sæt DT Swiss 1700 som
ikke er speciel lette (de vejer ca. 1800 gram med tubeless kit),
men den største irritation ved det hjulsæt er at de ikke er til at
skifte dæk på! Det er jo ikke et originalt tubeless hjulsæt så
fælge kanten er lidt højre end på Mavic's tubeless hjulsæt. På de
Mavic hjulsæt jeg har haft har det aldrig været problem at skifte
dæk, så derfor var planen at jeg skulle se om jeg kunne finde et
sæt Crossmax SLR. Crossmax SLR vejer ca. 1500 gram som er en ok
vægt, men da jeg i min søgen efter et nyt hjulsæt, faldt over Stans
Tubeless hjulsæt med Tune nav, der vejede 1200 gram til billigere
penge end Crossmax SLR, blev interessen vakt for andet end
Mavic.
Finde det ultimative hjulsæt
Jeg gik i gang med at researche omkring det lette hjulsæt, jeg
fandt frem til at Tune's nav ikke er særlig holdbare. Jeg fandt et
alternativ i DT Swiss 240 som er lidt tungere, med skulle til
gengæld være mere holdbar. Jeg fandt frem til et firma i Tyskland
ved navn Action Sports hvor man kan samle sit
hjulsæt som man vil have det, selv med Lefty nav! Jeg havde
først kig på Stans MMX fælg som er deres letteste, men efter lidt
research, fandt jeg frem til at jeg nok heller måtte vælge den lidt
tungere model Alpine, da jeg skulle bruge hjulsættet til både
træning og løb. Hjulsættet blev bestilt og landede på en samlet
vægt på ca. 1300 gram.
Montering af hjulsættet
Da hjulsættet "landede" hos mig var det uden fælgetape, ventiler
og quick release, jeg har ikke før prøvet at "samle" et hjulsæt, så
det var jeg ikke klar over ikke fulgt med. Men heldigvis tager
Action Sports kun ca. kr. 40,- i fragt, så det kostede ikke
alverden at få de sidste dele hjem. Så skulle det endelig monteres,
så jeg så nogle videoer fra Stans og gik så i gang. Det gik også ok
indtil at mine Schwalbe Rocket Ron UST dæk skulle på fælgene! Det
var en KAMP, lige så hård som da jeg skulle have dem på mit DT
Swiss hjulsæt, og her troede jeg at det skulle være lige så nemt at
montere dæk på det her hjulsæt som på Mavic, Det er det på ingen
måde!
Det lykkes mig til sidst at få bagdækket på, Nu var problemet så
at få det til at holde tæt, luften røg næsten lige så hurtigt ud
som jeg kunne puste det i dækket, problemet var omkring ventilen.
Løsningen var at få vendt dækket så der løb latex ned i den, efter
at have gjort det et par gange var det tæt.
Tubeless dæk vs alm. dæk i tubeless setup
Fordækket kunne jeg på ingen måde få på. Efter at have søgt
hjælp på diverse fora og læst alle mulige tråde om emnet på bla.
notubes.com fandt jeg frem til at de fleste der køre på Stans fælge
bruger alm. Dæk. Det var nu ikke lige planen at jeg ville køre
Tubeless på alm. Dæk, så jeg forsøgt endnu engang om ikke jeg kunne
få det dæk på, men AK nej. Så i tænkeboks igen, skulle jeg købe
alm. Dæk? Jeg mig ned og prøvede at finde fordele og ulemper ved at
køre på alm. dæk:
Ulemper:
- Dækket kan ved hårdkørsel ryge af, da dæk kassen ikke sidder så
tæt som tubeless dæk.
- Man kan ikke køre med helt så lavt dæktryk som på tubeless
dæk.
- Punktere nemmere.
- Man SKAL bruge latex (men det bruger de fleste og ved tubeless
setup).
Fordele:
- Lavere vægt, jeg kan spare ca. 200 gram pr. dæk!
- MEGET nemmere at monterer.
Schwalbe har fra 2011 lavet de fleste af deres dæk noget de
kalder "tubeless ready" dvs. at de alm. dæk er forberedt så man på
eget ansvar kan køre tubeless på dem. Det giver en lidt større
tryghed, end at vælge et dæk hvor producenterne skriver at man
under ingen omstændigheder må bruge det i et tubeless setup!
Det endte med at jeg bestilte et ikke tubeless dæk for nu skulle
det prøves, da jeg nu havde fået bagdækket på, valgt jeg at lade
det sidde og kun montere et alm. Dæk foran. Da bagdækket også er
mere udsat for punkteringer, gav det også ganske god mening.
Fordækket blev monteret super nemt og efter at have fået luft i det
og rystet det lidt var det tæt!
Afprøvning af det nye setup
Så blev det endelig tid til at afprøve det nye setup, det må i
den grad siges at man kan mærke når man "rykker" næsten 1 kg. Af
hvert hjul (jeg havde pigdæk på det gamle hjulsæt)! Cyklen
accelerere lige pludselig helt vildt, det må siges at være en kæmpe
fordel når man køre mountain bike, for der er rigtig mange små
accelerationer! Hjulsætte er også super stift så lidt af komforten
gik væk, Jeg har derfor valgt at køre med lidt mindre luft i
dækkene end på det gamle setup (nu køre jeg med ca. 1,6 bar før 1,8
bar), men efter den lille justering er det en sand fornøjelse at
køre på! Jeg har også skulle vænne mig til at jeg skal fordele
vægten lidt anderledes når det rigtigt går op af, for forhjulet har
det med at løft sig når jeg "kravler" som jeg plejer, men det er
også bare en lille justering i en ens kørestil.
Konklusion
Alt i alt er jeg indtil videre rigtigt godt tilfreds, jeg har
været ude at køre rimlig hårdt og fordækket er blevet på, så det
ser ud til virke. Den lette vægt og stivheden gør at cyklen er
super nem at få op i fart, og det er meget værd! Hvis jeg
skulle vælge nu mellem Mavic Crossmax SLR og Stans/Dt Swiss
(det jeg har købt), vil jeg vælge det jeg har Stans/DT
Swiss. Men da jeg stod og prøvede at montere tubeless dæk,
ville jeg ønske at jeg havde valgt Mavic Crossmax SLR. Så hvis man
vil køre tubeless dæk, vil jeg klart anbefale Mavic Crossmax SLR,
for det er simpelthen et mareridt at montere de dæk på Stans
fælge!