Monthly Archives: oktober 2010

Cannondale Scalpel 29” VS. Flash 29”

FlashScalpelSmall Da jeg fik min Cannondale Scalpel 29" i foråret blev jeg i den grad overrasket over hvor godt den kørte! Men jeg var lidt i tvivl om jeg skulle have valgt en Cannondale Flash (hardtail) i stedet. Jeg kan se at de fleste af dem der vinder løb køre hardtail, det må der jo være en grund til. I efteråret bestemte jeg mig for at finde ud af om jeg havde valgt rigtigt da jeg købte min Scalpel (fully). Derfor købte jeg en Flash 29" Carbon 1 som udstyrsmæssigt svarer til min Scalpel.

Det var efterhånden ca. 3 år siden jeg sidst har kørt hardtail. Dengang var det på 26" hjul og på en ramme hvor der ikke var noget affjedring i. I dag har man også lavet lidt affjedring i mange hardtail rammer, på Flash'en er der lidt absorbering i bagstellet og i saddelpinden. Nå hvordan gik den første tur så? Den gik forfærdeligt! Jeg valgte faktisk at sætte Flash'en til salg dagen efter.

En af de ting som har irriteret mig mest ved at køre 29" i forhold til min gamle 26" Scalpel, er at det føles som om at pedalarmene rager dybere. Det betyder at man skal være mere opmærksom på at man ikke rammer en sten eller en stub med pedalarmen. På Flash'en stikker pedalarmen endnu dybere end på Scalpel 29".  Kørestilen skal man også tilrettet når man skifter fra hardtail til fully, man står noget mere op når man køre hardtail, det skal man lige vende sig til igen.

Det er åbenbart en populær cykel, for der gik ikke længe inden jeg fik en seriøs henvendelse på cyklen, jeg valgte så alligevel ikke at sælge den, men i stedet give den en chance mere. Næste tur var faktisk noget bedre, og nu har jeg efterhånden kørt næste 1.000 km på den og er blevet ret glad for den. Jeg fortrækker stadig Scalpel'en når der skal køres løb på de ruter hvor underlaget er meget ujævnt, og dem er der faktisk ret mange af i Midtjylland. Til gengæld kørt jeg Silkeborg MTB maraton på Flash'en, og det var et super godt valg som jeg ikke fortrød på noget tidspunkt på de 76 km.

Da jeg for nogle år siden skiftede til fully var det også på grund af ondt i ryggen, det har jeg overhovedet ikke mærket noget til på hverken Scalpel'en eller Flash'en. Det skyldes nok at de store hjul ikke giver så mange stød, da de ikke synker så dybt i ujævnhederne. Derudover har Flash'en som nævnt før også lidt stødabsorbering i rammen og saddelpinden.

Min konklusion er derfor, hvis jeg skal vælge mellem dem, vil jeg vælge Scalpel'en. Jeg køre en del spor hvor underlaget er meget ujævnt og her er det en klar fordel med dæmperen bagtil, specielt når man begynder at blive lidt træt. Men jeg er som sagt blevet meget mere glad for min Flash, og henover vinteren er den blevet brugt noget mere end Scalpel'en. Dog er Scalpel'en blevet brugt til alle XC løb.

Et trin op til Giant24Race

Giant24_2012_PodieWeekenden den 19-20 maj 2012 blev der endnu engang holdt Giant24Race i Roldskov. Vi stillede igen i år op i 9+6 duo klassen, i år dog med en ny makker Kim Holmberg Andersen. Sidste år blev det til en meget overraskende 3 plads, så i år var håbet at kunne gøre sidste års bedrift efter. Det startede ikke så godt,, da vi kørte derop regnede det og ikke nok med det, punkterede bilen på vej til nordjylland. Nå men vi nående derop i tide og fik os installeret i et klasselokal. Vejret i Roldskov var perfekt og vejrudsigten så også lovende ud, så der var lagt op til et super løb.

Starten gik kl.12 i solskinsvejr, Perfekt. Efter de første runder lå vi på en 3 plads, og det blev vi ved med dagen lang. Ruten var SUPER god og det holdte tørvejr hele dagen, lige indtil vi havde kørt vores sidste runde lørdag, så kom regnen, det var godt at vi bare skulle ind og sove mens det regnede. Næste dag var det næsten helt tørret op, og der var lagt op til race i duo klassen. Dem der lå nummer 1 var lagt foran, så dem kunne vi nok ikke hent, men plads nummer 2, lå kun lidt over 2 min foran os. Allerede efter første runde havde vi hentet 2 pladsen.

Det hele endte med en placering som nummer 2, hvilket vi var rigtig godt tilfreds med. Igen i år var det et super godt arrangeret løb, hvor alt klappede. Tusind tak for i år, jeg er ret sikker på at vi vender tilbage næste år.

Cyklen kørte bare perfekt, jeg havde frygtet at ruten ikke rigtig indbød til en 29er, men det gjorde den. jeg har endnu ikke kørt nogen steder hvor jeg har savnet min 26er. Derudover kom dæmperen på overarbejde, så jeg er glad for at jeg ikke kørte hardtail deroppe.

Billedet er taget af: Andreas Gudum

 

Den endelige konklusion mellem Scalpel 26” VS 29”

Scalpel29_2Nu har jeg kørt Cannondale Scalpel 26" i et par år og som i kan læse her på bloggen, har det været medstor fornøjelse. Derfor var det også med stor usikkerhed at jeg skiftede til Scalpel 29", men det skulle prøves. Efter at have kørt de første ca. 500km på min Scalpel 29," er konklusionen, at jeg på ingen måder fortryder min nye investering!

Hvordan har jeg så kunne mærke forskel på de 2 cykler. Først og fremmest har jeg på ingen måde følt at 29" var stor og klodset, det skyldes nok i højgrad den meget kompakte ramme og det 70 cm store styr. Mht. styret var jeg meget i tvivl om jeg kunne komme rundt med så bredt et styr, men det er gået overraskende godt, jeg tænker stort set ikke over det mere. En anden ting jeg frygtede var at den skulle være tung at træde op i fart, det synes jeg bestemt ikke den er, tvært i mod! Den banker derudaf. Det skal så også lige siges, at hjulsættet jeg har opgraderet til kun vejer 1345 gram! Det er stort set det samme som det vejede på min 26".

Den køre simpelt hed fantastisk! Den lader sig ikke så let stoppe af rødder og ujævnheder som min 26" også har det et super godt greb i underlaget, specielt når man skal op af en teknisk opkørsel med mange rødder. Jeg overvejede kort at købe en Flash i stedet, men det er jeg glad for jeg ikke gjorde efter sidste weekends Giant24Race, der fik bagdæmperen lov til at komme på overarbejde J Der er dog en ting som jeg savner fra min 26", det er at pedalarmene var kortere. Det betød jeg ikke ramte alle mulige sten og rødder med pedalarmene, det gør jeg end del med min 29".

En anden ting som jeg er blevet rigtig glad for er, at remote lockout er kommet så tæt på grebene, det er virkelig fedt! Jeg har fået de ny X0 Gribshifters på, jeg har dog ikke helt fundet ud af om de er helt lige så gode som til 9 speed, for jeg "bøvler" lidt med gearene bagpå. Det er som om at gearskiftene ikke køre helt så hurtigt og smertefrit som på 9 speed. Til gengæld fungerer den super godt foran, hvor der nu kun er et "klik" for at skifte gear.

Den endelig konklusion er at man skal lade være med at prøve en Cannondale Scalpel 29", hvis ikke man har råd til den ;-)

Så er der købt 29er

Scalpel29

Så er der købt ny mountainbike og valget er endnu engang faldet på Cannondale. Cannondale kom i 2012 med deres Scalpel serie som 29". Her har de valgt at lave en helt ny ramme som passer speciel t til 29" hjul. Hvis de bare havde smidt 29" hjul på en 26" ramme, var cyklen blevet alt for høj og alt for lang, det vil betyde at tyngdepunktet vil komme til at ligge forhøjt og cyklen vil blive for stor at komme rundt på.

Hvorfor så 29"? Hvis man har fulgt lidt med på diverse foras om MTB de sidste år, har man ikke kunne undgå at læse om 29". Rigtig meget af det der er blevet skrevet er positivet, jeg har faktisk stort set ikke læst noget negativt. Der er selvfølgelig nogle teoretiske ulemper ved de stor hjul, Bla. Vægt! Et hjulsæt til en 29er vejer bare mere end til en 26er og da dæk og fælg komme længere fra naven, vil vægten af disse ting også få en større faktor end på 26". Nå men nok om det, det kan man læse om så mange andre steder…

Jeg har købt en Cannondale Scalpel 2 29", den har jeg så fået "bygget" om inden levering. Hjulsættet den bliver leveret med vejer omkring 1.800 gram, men da jeg havde et hjulsæt på omkring 1.300 gram på min 26er, var det svært at skulle vende mig til tanken om så tungt et hjulsæt. Så jeg købte et Stans Race Gold hjulsæt, det vejer 1.350 gram. Jeg har altid været en stor fan af GribShifters så det skulle der selvfølgelig også på. SRAM er desværre ikke kommet med deres til 10speed endnu, så jeg har fået monteret en kopi indtil da, men de skulle komme i maj. Det er åbenbart ikke alle bremser i dag der passer sammen med GrinShiftes og det gør dem Scalpel 2 kommer med ikke. Så de er blevet opgraderet til SRAM XX.
Scalpel 2 leveres med Shimano gear , så det er også blevet skiftet til SRAM. Så er jeg til gengæld også ved at have den fedeste 29" jeg umildbart kunne forstille mig (inden for det budget jeg arbejder).

Cyklen er som sædvanlig købt hos Per P Cykler i Snejbjerg. Man kunne sikkert spare lidt ved at købe den på nettet, men for mig betyder det ALT at cyklen altid spiller MAKS, det er derfor rart at have forhandleren i nærheden. Da jeg fik min Scalpel 26", havde jeg problemer med gaflen, så var det super nemt at smide hele cyklen ud til Per P, som så fixede det, i stedet for selv at skulle pille gaflen af og sende den af sted. Det samme da min ramme knækkede.  Så jeg synes at man skal tænke sig rigtig godt om, inden man køber en cykel på nettet!

Første tur var en blandet tur på asfalt og ikke alt for meget teknisk i skoven. Men jeg er "solgt", den triller helt fantastisk! På min rute var der en jævn opkørsel med rigtig mange rødder, her kørt den op uden man følte at man blev bremset specielt meget. Når jeg har kørt der på min 26er, har det været rigtig tungt, da den har sunket noget dybere og derved er blevet bremset mere. Styret på scalpel'en er 70 cm hvilket som udgangspunkt ser alt for bredt ud! Men det giver en rigtig god magt over de store hjul! Min største frygt ved det brede styr, er at komme i kambolage med træerne, men på in første tur gav det ingen problemer (Jeg var igennem et par smalle passager).

Der er bare super meget fart i de store hjul! Jeg synes heller ikke at den var speciel hård at træde op i fart som jeg havde frygtet. I forhold til min 26" oplevede jeg et noget bedre greb i skovbunden, cyklen var som limet til underlaget hvilket fik mig til at ligge den mere ned i svingede. Alt i alt en super første tur det bliver spænde at teste den på et teknisk svært spor.

Cannondale Scalpel solgt

*** Cyklen er solgt! ***

For at øge motivationen og prøve noget nyt, har jeg efterhånden har gjort det til en vane at skifte MTB hvert 2 år. Derfor sælger jeg nu min Cannondale Scalpel som er fra 2010, men da min ramme er gået i stykker, bliver den leveret med en helt ny 2012 ramme (Se det øverste billede)! Rammen er desværre i restordre, men cyklen skulle kunne leveres først i april. Cyklen er købt og serviceret hos autoriseret Cannondale forhandler (Der medfølger servicebog), og der bliver den nye ramme også monteret. Der er stadig ca. 1,5 års garanti på cyklen.

Cyklen er godt passet og har ikke kørt på veje med salt! Hjulsættet er knap et år gammelt og vejer lidt over 1200 gram (for og baghjul)! Det er snor lige og super stift.

Det øverser billede viser den nye ramme, billedet under viser resten af delene undtagen hjulsættet som kan ses på det nederste billede. Ny prisen er omkring kr. 40.000,-

Læs meget mere om cyklen her på bloggen, bla.  her

Kontakt oplysninger

E-mail: home@pnr.dk
Mobil: 6061 2308

Specifikationer:

Ramme: Scalpel, BallisTec Hi-MOD full carbon, Zero Pivot, BB30, 1.5 Si head tube
Gaffel: Lefty Speed Carbon DLR 110mm solo air
Dæmper: Fox RPL
Hjulsæt: NoTubes Stans Alpine ZTR
Nav: DT Swiss 240
Eger: Sapim CX-Ray
Skifter: SRAM X0 grib shifters
Krank: FSA Afterburner BB30
Bagskifter: SRAM X0
Bremser: Avid Elixir
Pedaler: Crank Brothers Egg beaters SL
Dæk: Rocket Ron opsat som Tubeless
Andet: Flaskeholder, barends
Farver: Grøn/hvid/sort
Størrelse: Medium
Pris leje: kr. 23.995,-

 

Scalpel2012StansWheelset.jpg

 

Polar har verdens bedste service

Polar

Der har været meget stille i lang tid her på bloggen, men en særdeles god oplevelse har fået mig


Min faste træningspartner de sidste 8 år har været mine Polar ure. Jeg startede med S 625X som blev opgraderet til RS 800 som igen blev opgraderet til RS 800CX. En af mine motivations faktorer ved at træne, har været at logge data for mine træningspas. Derfor har jeg stort set alle mine træningspas i Polar ProTrainer og kan derfor nemt se, hvor mange km jeg har løbet, cyklet osv. siden jeg startede med at bruge Polar. ud af "starthullerne" igen.

Der er jo desværre ikke noget som holder evigt, og det er her at Polars service kommer ind i billeder. Jeg bruger mit ur mange gange i ugen og hvis ikke det virker, kommer jeg ikke ud og træne. Derfor er det super vigtigt, at hvis mit ur skal repareres, så skal det gå stærkt! Polar har den rigtig fede ordning, at hvis man har problemer med sit "hardware", så kontakter man bare Polar Danmark direkte.

Efter et par års intensiv brug af mit pulsbælte, virkede det ikke optimalt mere. Jeg havde ligeledes haft problemer med at tænde min G3 GPS sensor, og på selve uret var den røde knap heller ikke helt god mere, derudover var der nogle andre små ting (Jeg havde samlet lidt sammen). Jeg sendte derfor mit ur til Polar om mandagen og om torsdagen havde jeg det hele retur. Uret var repareret, pulsbæltet var ombyttet til nyt og det samme var G3 GPS'en som endda var blevet opgraderet til den nye G5 GPS! Det kalder jeg super service og det er rigtig meget værd i min "verden".

Jeg købte før jul en ny iPhone 4S, den havde en peridisk fejl, jeg klagede til Telenor hvor jeg havde købt den og fik at vide at den skulle sendes ind. Det blev den så første gang hvor de ikke kunne finde fejlen og nu er den så inde igen og videresendt til producenten. Jeg har nu skulle undvære den i 2 uger og der er stadig lange udsigter… Det har jeg aldrig oplevet med polar, og det er vel ca. 5 gang jeg har haft noget over ved dem.

Til sidste en tilståelse, jeg er begyndt at flirte med en af konkurrenterne til Polar. Jeg har købt en Garmin Edge 800, grunden er at Polar desværre ikke har noget hardware med navigation. Jeg vil forsøge at få skrevet en anmeldelse inden for den nærmeste fremtid.

Fantastiske 24 timer i Roldskov!

Giant24H.jpg

Jeg er lige kommet hjem fra nok det bedst arrangeret 24 timersløb jeg endnu har deltaget i. Løbet blev afholdt for 5 gang i Roldskov og går under navnet "Giant 24 Race". Det er blevet et utrolig populært løb og det var tydligt at se da billetsalget åbnede i januar. Billetterne blev revet væk, næsten alle billetter var væk en halv dag efter at billetsalget var startet! Meningen var at vi ville stille op i klassen 4 mands hold, men det var den klasse der først var udsolgt, så vi valgte at prøve klassen Duo team 9 + 6.

Træning

Efter billetterne var købt så skulle der trænes, min træning gik ikke helt efter planen på grund af den lange vinter, men jeg fik da rigtig godt i træningen. MEN så fik jeg en byld i halsen 1 måned før løbet, den blev opereret væk og jeg måtte holde en pause fra træning i 14 dage! Efter 14 dages pause var der 14 dage til løbet, så der blev trænet igennem i ca. 10 dage. Træning gik faktisk ok efter 14 dages pause, men min puls opførte sig mærkeligt, den lå konstant ca. 10 - 15 slag over hvad den normalt gør. Vi valgte så at prøve at sælge vores billetter eller at finde en makker til min makker. Det lykkes ikke :-/

Løbet

Jeg besluttede derfor at stille til start og så måtte vi se om jeg kunne klare det. Vi ankom til Skørping Og blev indkvarteret i et klasselokale på en skole, det var rigtig fedt at vi ikke bare skulle ligge i en stor hal sammen med flere 100 andre. Næsten 2 måneder inden løbet havde det ikke regnet og det gjorde det heller ikke da vi startede. Ruten var super god, det er den fedeste 24/12 timer ruten jeg endnu har kørt. Masser af fede singletracks og super godt opmærket! Allerede efter 2 runder så det rigtig godt ud, vi lå nr. 2. Desværre begynder det at regne ca. 2 timer efter og det gjorde ruten rimelig svær. Jeg må desværre indrømme at jeg ikke er super god til at køre i mudder, så det satte også sine spor på mine tider. Da vi kom til aften lå vi nr. 3 og det havde vi på ingen måde turde håbe på da vi startede! Når man køre 9 + 6 så køre man fra kl. 12.00 til 21.00 den ene dag og fra 6.00 til 12.00 næste dag. Vi kom i mål efter den sidste runde kl. 21.45, da man skulle køre den sidste runde færdig. Det betød så til gengæld at vi først skulle starte kl. 6.45 næste dag. Det gav os 9 timer til at restituerer i.

Næste dag startede med solskin og ruten var i løbet af natten blevet helt perfekt igen. Desværre begyndte det at regne igen op af formiddagen så ruten blev rimelig hurtig smadret igen. Efter 24 timer endte vi på en 3 plads og det var vi super godt tilfreds med, så vi skulle en tur på præmieskamlerne.

Konklusion

Jeg har efterhånden kørt 4 24/12 timers løb, men jeg har aldrig deltaget i et løb der var så godt arrangeret. Næsten alt fungerde perfekt, indkvarteringen var i top, toiletforholdene var rigtig gode, maden var super god og der var masser af tid at spise i, cykel vask kunne overstås på ca. 10 min, hvilket er bedre end i de andre løb jeg har deltaget i. Skal jeg nævne nogle ting der kunne gøres bedre, vil det være hvis der havde været frokost på startdagen, for da vi ankom havde vi kun spist morgen mad, så der var lang tid til kl. 17 hvor der blev serveret aftensmad.

Billedet er tager af Anders Dahl

 

Køb af nyt hjulsæt

StansWheelset.jpgSå er det blevet forår igen også skal der nyt udstyr til, som belønning for at man ikke helt har mistet formen henover vinteren. Det der stod øverst på min opgraderingsliste var et nyt hjulsæt. På min gamle låge kørte jeg med et sæt Mavic Crossmax SLR, hvilket jeg var super godt tilfreds med! Min Scalpel blev leveret med et sæt DT Swiss 1700 som ikke er speciel lette (de vejer ca. 1800 gram med tubeless kit), men den største irritation ved det hjulsæt er at de ikke er til at skifte dæk på! Det er jo ikke et originalt tubeless hjulsæt så fælge kanten er lidt højre end på Mavic's tubeless hjulsæt. På de Mavic hjulsæt jeg har haft har det aldrig været problem at skifte dæk, så derfor var planen at jeg skulle se om jeg kunne finde et sæt Crossmax SLR. Crossmax SLR vejer ca. 1500 gram som er en ok vægt, men da jeg i min søgen efter et nyt hjulsæt, faldt over Stans Tubeless hjulsæt med Tune nav, der vejede 1200 gram til billigere penge end Crossmax SLR, blev interessen vakt for andet end Mavic.

Finde det ultimative hjulsæt

Jeg gik i gang med at researche omkring det lette hjulsæt, jeg fandt frem til at Tune's nav ikke er særlig holdbare. Jeg fandt et alternativ i DT Swiss 240 som er lidt tungere, med skulle til gengæld være mere holdbar. Jeg fandt frem til et firma i Tyskland ved navn Action Sports hvor man kan samle sit hjulsæt som man vil have det, selv med Lefty nav!  Jeg havde først kig på Stans MMX fælg som er deres letteste, men efter lidt research, fandt jeg frem til at jeg nok heller måtte vælge den lidt tungere model Alpine, da jeg skulle bruge hjulsættet til både træning og løb. Hjulsættet blev bestilt og landede på en samlet vægt på ca. 1300 gram.

Montering af hjulsættet

Da hjulsættet "landede" hos mig var det uden fælgetape, ventiler og quick release, jeg har ikke før prøvet at "samle" et hjulsæt, så det var jeg ikke klar over ikke fulgt med. Men heldigvis tager Action Sports kun ca. kr. 40,- i fragt, så det kostede ikke alverden at få de sidste dele hjem. Så skulle det endelig monteres, så jeg så nogle videoer fra Stans og gik så i gang. Det gik også ok indtil at mine Schwalbe Rocket Ron UST dæk skulle på fælgene! Det var en KAMP, lige så hård som da jeg skulle have dem på mit DT Swiss hjulsæt, og her troede jeg at det skulle være lige så nemt at montere dæk på det her hjulsæt som på Mavic, Det er det på ingen måde!

Det lykkes mig til sidst at få bagdækket på, Nu var problemet så at få det til at holde tæt, luften røg næsten lige så hurtigt ud som jeg kunne puste det i dækket, problemet var omkring ventilen. Løsningen var at få vendt dækket så der løb latex ned i den, efter at have gjort det et par gange var det tæt.

Tubeless dæk vs alm. dæk i tubeless setup

Fordækket kunne jeg på ingen måde få på. Efter at have søgt hjælp på diverse fora og læst alle mulige tråde om emnet på bla. notubes.com fandt jeg frem til at de fleste der køre på Stans fælge bruger alm. Dæk. Det var nu ikke lige planen at jeg ville køre Tubeless på alm. Dæk, så jeg forsøgt endnu engang om ikke jeg kunne få det dæk på, men AK nej. Så i tænkeboks igen, skulle jeg købe alm. Dæk? Jeg mig ned og prøvede at finde fordele og ulemper ved at køre på alm. dæk:

Ulemper:

  • Dækket kan ved hårdkørsel ryge af, da dæk kassen ikke sidder så tæt som tubeless dæk.
  • Man kan ikke køre med helt så lavt dæktryk som på tubeless dæk.
  • Punktere nemmere.
  • Man SKAL bruge latex (men det bruger de fleste og ved tubeless setup).

Fordele:

  • Lavere vægt, jeg kan spare ca. 200 gram pr. dæk!
  • MEGET nemmere at monterer.

Schwalbe har fra 2011 lavet de fleste af deres dæk noget de kalder "tubeless ready" dvs. at de alm. dæk er forberedt så man på eget ansvar kan køre tubeless på dem. Det giver en lidt større tryghed, end at vælge et dæk hvor producenterne skriver at man under ingen omstændigheder må bruge det i et tubeless setup!

Det endte med at jeg bestilte et ikke tubeless dæk for nu skulle det prøves, da jeg nu havde fået bagdækket på, valgt jeg at lade det sidde og kun montere et alm. Dæk foran. Da bagdækket også er mere udsat for punkteringer, gav det også ganske god mening. Fordækket blev monteret super nemt og efter at have fået luft i det og rystet det lidt var det tæt!

Afprøvning af det nye setup

Så blev det endelig tid til at afprøve det nye setup, det må i den grad siges at man kan mærke når man "rykker" næsten 1 kg. Af hvert hjul (jeg havde pigdæk på det gamle hjulsæt)! Cyklen accelerere lige pludselig helt vildt, det må siges at være en kæmpe fordel når man køre mountain bike, for der er rigtig mange små accelerationer! Hjulsætte er også super stift så lidt af komforten gik væk, Jeg har derfor valgt at køre med lidt mindre luft i dækkene end på det gamle setup (nu køre jeg med ca. 1,6 bar før 1,8 bar), men efter den lille justering er det en sand fornøjelse at køre på! Jeg har også skulle vænne mig til at jeg skal fordele vægten lidt anderledes når det rigtigt går op af, for forhjulet har det med at løft sig når jeg "kravler" som jeg plejer, men det er også bare en lille justering i en ens kørestil.

Konklusion

Alt i alt er jeg indtil videre rigtigt godt tilfreds, jeg har været ude at køre rimlig hårdt og fordækket er blevet på, så det ser ud til virke. Den lette vægt og stivheden gør at cyklen er super nem at få op i fart, og det er meget værd! Hvis jeg skulle vælge nu mellem Mavic Crossmax SLR og Stans/Dt Swiss (det jeg har købt), vil jeg vælge det jeg har Stans/DT Swiss. Men da jeg stod og prøvede at montere tubeless dæk, ville jeg ønske at jeg havde valgt Mavic Crossmax SLR. Så hvis man vil køre tubeless dæk, vil jeg klart anbefale Mavic Crossmax SLR, for det er simpelthen et mareridt at montere de dæk på Stans fælge!

 

Valg af Mountainbike Part 1

cannondale.jpg

Et af de mest stillede spørgsmål i diverse fora er "hvilken MTB skal jeg købe", det vil jeg i en lille serie af blogposts prøve at give nogle retningslinjer for, ud fra de erfaringer jeg har gjort mig.

Hvis man er helt ny i sporten skal man gør sig klart at MTB ikke er nogen billig sport! Det er ikke bare at købe en cykel også tro, at der ikke kommer nogle udgifter, for det gør der. Specielt når man er begynder og ikke helt har styr på at skifte gear på de rigtige tidspunkter! Hvis man vil motionere så billigt som muligt skal man købe et par løbesko, eller måske en Racer cykel (Der er ikke så meget vedligeholdelse som ved MTB).  Jeg løber meget selv og før jeg begyndt på MTB var det min eneste "motionskilde", men på grund af mange skader prøvede jeg MTB, så jeg have noget at supplere med, og det har jeg bestemt ikke fortrudt! Det der tiltaler mig ved MTB, er at det ikke er så monotomt som Landevejscykling, Indorscykling (spinning) og løb. Man bliver nød til at koncentrere sig og det får fokus væk fra smerten, der kommer når man er i de høje pulszoner.

Igang med MTB

Når man skal i gang med MTB skal man have en cykel, og det er ikke altid nemt at vælge. Da jeg startede have jeg ikke prøvet det før, og da det ikke er særligt nemt at låne en cykel, så man kan prøve det, skal man som regel ud og investere. Men i hvilken prisklasse skal man vælge? Da jeg startede, var jeg meget i tvivl om jeg nu også ville komme af sted, hvis ikke jeg ville komme af sted, ville det være surt at have en dyr cykel stående. Så ved jeg godt at man kan bruge den som hverdagscykel, men det er nu engang ikke det den er bedst til. Min første cykel blev købt ved Bikediscount (Netshop i Tyskland) over "nettet", det var en Cube LTD CC, den kostede ca. 6.000,- inkl. Fragt. Jeg sparede ca. kr. 2 - 3.000,- i forhold til hvis jeg skulle have købet den i Danmark. Det at købe cyklen i Tyskland var en ganske smertefri proces, og jeg havde ingen besvær med handlen overhovedet. Problemet opstår først hvis der bliver en reklamationssag, så kan det blive en dyr og besværlig affære.

Min første tid med MTB

Mit første år som mountain bike rytter var dyrt! Jeg brugte en masse penge på kæde, kassetter, klinger, forskifter osv. Jeg havde ikke selv så meget mod på at lave min cykel, så den var ved cykelhandleren rimeligt tit. Jeg er også meget perfeksonistisk så min cykel skal spille maks. når jeg er ude og "træde". Jeg var alt i alt godt tilfreds med min Cube, men efter et par år skulle der ske noget nyt! Jeg fik solgt min Cube for kr. 5000,- hvilet var en ok handel. Jeg købte så en Cannondale Taurine som var sidste års model, det sparede jeg ca. 4.000,- på, denne gang blev cykelen købt hos min lokale "cykel pusher". Grunden til at jeg valgte at købe den lokalt, var på grund af alle de reparationer jeg havde haft med den gamle, nogle af disse reparationer, kunne måske have været gået under service og garanti J Jeg har også efterfølgende handlet lokalt, Jeg tror ikke at jeg kunne finde på at købe en dyre cykel for langt væk, men de sidste har jeg haft nogle problemer med gaflen, så det ville have været surt at skulle sende den, frem for bare at køre ud til cykelhandleren.

Når jeg råder andre i forbindelse med køb af "ny" mountainbike, forslår jeg som regel at man prøver at kigge i Den Blå Avis, nogen gange kan man være meget heldig at finde en rigtig fin cykel til billige penge. Man bare være opmærksom på hvor slidt sliddelene er (Klinger, kassette, kæde, dæk) og om gaflen er serviceret, udover det kan man som regel hurtigt se om der er passet godt på cyklen. Jeg har selv fundet min racer i Den Blå Avis, Der fik jeg en rigtig fin og velholdt racer til ca. ¼ del af ny prisen.

Cykeltyper

Hvis man ikke ved så meget om MTB, så er der meget man skal sætte sig ind i, når man skal købe cykel. Det man skal være opmærksom på er at få en cykel med "fjeder gaffel" og hydrauliske skivebremser. Jeg vil tro at man skal over en pris på ca. 5.000,- før man begynder at kunne få noget ordentligt. Der er rigtig meget at vælge imellem, også forskellige type MTB. Næste alle starter på en hardtail, på en hardtail er der kun affjedering foran, men man kan også få MTB med affjedring både for og bag (fullsuspension også kaldet "fully"), disse laves så igen som modeller med meget affjedring (TRAIL) og nogle med knap så meget affjedring (RACE). Grunden til at de fleste starter på en hardtail, er at prisen på en fullsuspension som regel starter ved ca. 15.000,-

Det her var første del af min serie omkring valg af mountain bike, I næste afsnit vil jeg skive om valg af udstyr mm.

De første 6 måneder med min blog

6mdr.jpgDet er nu efterhånden 6 måneder siden jeg gik i luften med min blog. Dengang var motivationen SEO og så i det hele taget at se hvor meget respons, man kunne få ved at skrive om det der sker i ens liv. Da vi i foråret blev stillet over for det svære valg om vores datter skulle gå 2 klasse om, manglede vi i den grad at læse om andres erfaringer i lignende situationer! Jeg søgte en del på Google, men fandt meget lidt omkring emnet, specielt i klassetrin der lå over børnehaveklassen. Derfor blev min første blogpost omkring de erfaringer, vi havde gjort os. Vi har stadig ikke et øjeblik fortrudt vores beslutning, Cecilie er blevet en meget gladere pige, og har fået nogle nye rigtig gode veninder! Hun leger også stadig med nogle at dem fra den gamle klasse og har også deltaget i fødselsdag i den gamle klasse. Det er fantastisk at det er lykkes så godt, tusind tak til alle fra den gamle klasse, den nye klasse og hendes lærere!! Jeg håber at der er nogen der har fået noget ud af den blogpost.

Med mit blogpost omkring valg af fully mtb kom der rigtig gang i bloggen! Jeg smed et link til blogposten på et af Danmarks største MTB sites mtb.dk, det gav en masse trafik og en masse tilbagemeldinger, det var i den grad en tilfredsstillelse J Da jeg startede bloggen troede jeg, at jeg ville komme til at blogge om Umbraco, asp.net og SEO, men jeg fandt hurtigt ud af at det at skrive en blogpost omkring de emner, var meget tidskrævende. Da tid er en knap faktor valgt jeg at skrive omkring MTB, det er også en af de ting der har fyldt mest i mit liv henover sommeren.

Det er i alt blevet til 10 blogposts henover sommeren, jeg ved ikke helt om det er godt nok, men jeg må sande at det tager en del tid at holde liv i en blog. Ud over at skrive blogposts, har jeg også brugt tid på at designe, udvide funktionerne på bloggen og promovere mine blogposts. Den sidste del gik der lige pludselig meget tid med, da jeg bestemte mig for at vinde en konkurrence på singletrack.dk. Her gik det ud på at skrive flest indlæg på deres forum. Jeg vandt konkurrencen helt suverænt og fik derved et par nye cykelbukser. Jeg få også rigtig meget af min trafik fra singletrack.dk og mtb.dk, så det kan godt betale sig at bruge tid i de foras.

Det at få sin side til at ranke godt på Google var en af motivationerne, og det er faktisk lykkes nogenlunde. Det "søgeord" som jeg ranker bedst på er "valg af fully", på den sætning har jeg ranket som nummer 2 , lige efter mit eget blogpost som også blev "publiceret" på singletrack.dk.                                                                                                       

Skal min blog så fortsætte, jeg vil prøve at holde den kørende selvom tiden er knap. Min ambitioner er at få posted en blogpost i måneden, så må vi se om jeg kan overholde det. Mange tak til alle der har læst med her på bloggen, jeg håber at i også fremover vil kigge forbi.